uusiutuva energia

HSL hankki 12 Linkkerin sähköbussia

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) on tilannut leasing-sopimuksella 12 kotimaista Linkkerin valmistamaa sähköbussia, joita bussioperaattorit saavat kokeilla ilman taloudellista riskiä.

”Sähköbussien hankinta on osa ePELI-projektia, joka on välttämätön välivaihe Suomessa sähköbussien ekosysteemin luomiseksi ennen normaalia kaupallista toimintaa. Normaalisti HSL hankkii bussiliikenteen kilpailuttamalla, jolloin liikennöitsijät itse hankkivat kaluston. Suorahankintaan päädyttiin, koska näin pääsemme rakentamaan ekosysteemiä. Bussit toimivat samalla kokeilualustana uusien matkustajapalveluiden luomiselle”, sanoo johtaja Reijo Mäkinen HSL:stä.

Mäkisen mukaan sähköbusseihin siirtyminen ei ole pelkkä ajoneuvokysymys, vaan ennen kaikkea järjestelmäkysymys.

”Ensimmäiset kaksi bussia ovat tulossa marraskuussa Espoon liikenteeseen, hieman myöhemmin kuin alun perin suunniteltiin. Sillä ei kuitenkaan ole isoa merkitystä, koska pikalatausasema Tapiolaan valmistuu myös marraskuussa. Ilman sitähän bussit eivät voi liikennöidä.”

Latauslaitteiston omistaa Espoon kaupunki, joka hankkii latausoperaattoripalvelun Fortumilta.

Sähköbussit tutuiksi

Kokeilun ideana on, että liikennöitsijät voivat tutustua ja koekäyttää uuden teknologian busseja ennen lopullista bussihankintaa. Uusi toimintamalli on keskeinen osa nelivuotista ePELI-kehityshankkeeseen. Lyhenne tulee sanoista päästötön elämyksellinen linja-autoliikenteen innovointiympäristö. Hanke pohjustaa uusien teknologioiden käyttöönottoa ja totuttaa bussioperaattoreita sähköbusseihin. Mukaan innovoimaan toivotaan pääkaupunkiseudun lisäksi mukaan muitakin kaupunkeja ja kaupallisia toimijoita.

Sähköbussien etuja ovat päästöttömyys paikallisesti, hiljaisuus ja energiatehokkuus. Käytettäessä kestävästi tuotettua sähköä hiilidioksidipäästökin putoaa murto-osaan.  HSL:n vuokraamat bussit tulevat koekäyttöön Espoossa ja Helsingissä. Koekäyttö kestää neljä vuotta ja hankkeen budjetti on enintään 6 miljoonaa euroa.

HSL:n pyrkimyksenä on saavuttaa yli 90 prosentin vähennys bussiliikenteen hiilidioksidipäästöissä ja haitallisissa lähipäästöissä vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää sähköbussien käyttöä, uutta vähäpäästöistä dieselkalustoa ja biopolttoaineita. Tarkoitus on, että vuonna 2025 noin kolmannes busseista kulkisi sähköllä.

Tärkeä kotimainen referenssi Linkkerille

”HSL:n tilaus merkitsee meille erittäin paljon. Se mahdollistaa sen, että voimme aloittaa bussien valmistuksen ja saamme ensimmäisen ja heti kerralla merkittävän referenssin. Toiminta on siis pystytty aktivoimaan ja tämä näkyy myös koko alihankintaketjussa. Iso juttu meille siis”, kertoo Linkkerin toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä.

Erkkilän mukaan valmistuvat sähköbussit ovat kokonaan alumiinisia. Ne ovat keveytensä ansiosta myös hyvin energiatehokkaita. Bussit ladataan pikalatauksella päätepysäkillä. Muita etuja on hiljaisuus.

Sähköbusseilla voidaan toteuttaa parempi matkustuskokemus pienemmillä kokonaiskustannuksilla ja lisäksi ilman lähipäästöjä.  Talvikäytössä sähköbussien odotetaan pian voittavan dieselteknologian luotettavuudessa. Ensimmäiset sähköbussit valmistetaan yksittäiskappaleina Linkkerin omissa tuotantotiloissa Nastolassa ja Fortacon tiloissa Sastamalassa.


Ympäristövastuu ohjaa HSL:n toimintaa  

HSL on kuntayhtymä, jonka jäseniä ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo. HSL aloitti toimintansa vuonna 2010, ja sen tärkein tehtävä on suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliikenne. Se muun muassa hankkii bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut.

Suomalainen Linkker

Linkker syntyi vuosi sitten VTT:n eBus-projektin tietoperustalle. eBus ja laajempi VTT:n koordinoima ECV-kokonaisuus (Electric Commercial Vehicles) kuuluvat Tekesin ”EVE – sähköisten ajoneuvojen järjestelmät”- ohjelmaan. Tekesin rahoittama eBus-hanke linkittyy myös TransSmart-ohjelmaan.

Sivua päivitetty viimeksi 30.10.2015