Helsingissä kokeilussa sähköautoja


Vuonna 2017 Helsingin kaupungin käyttöön hankittiin kaksi Nissan Leaf täyssähköhenkilöautoa ja ladattava bensiinihybridi Mercedes-Benz E 350 e (CO2 päästöt 49 g/km). Hankinnat toteutti Staran Logistiikan Hankinta, joka vastaa Helsingin kaupungin teknisten hankintojen yhteishankinnoista ja muun muassa Helsingin kaupungin hallintokuntien ajoneuvohankinnoista. Sähköautohankintojen suurimmaksi hyödyksi Starassa koetaan imagon parantuminen.

Stara on vuokrannut huoltoleasingsopimuksella hankitut täyssähköautot Rakennusvirastolle yhteiskäyttöautoiksi. Perushankintana omaksi ostettu ladattava bensiinihybridi on kaupunginkanslian käytössä edustusluokan henkilöautona, jota ajaa ammattikuljettaja. Auton hankinnassa hiilidioksidipäästöjen enimmäisarvoksi oli määritetty 100 g/km. Täyssähköhenkilöautojen huoltoleasingsopimuksen kilpailutus oli kansallisen kynnysarvon ylittävä tarjouskilpailu.

Kaiken kaikkiaan Helsingin kaupungin hallintokunnilla on käytössään neljä täyssähköhenkilöautoa. Helsingin kaupungin sähköisen liikenteen työryhmän vetovastuu on Rakennusvirastolla, jonka vuoksi Rakennusvirastolla on ollut kaksi täyssähköhenkilöautoa käytössään jo marraskuusta 2011 alkaen. Helsingin kaupungin Ympäristökeskuksella ja HKL-Raitioliikenteellä on myös käytössään täyssähköhenkilöautot.

Staran Logistiikan Hankinta toteuttaa kaikki hankinnat erillisten toimeksiantojen perusteella. Täyssähköhenkilöautojen hankinnat eivät ole olleet hankintayksikön päätöksiä, vaan niiden hankinta on tehty Helsingin kaupungin hallintokuntien toimeksiantojen perusteella. Helsingin kaupunki toteuttaa muun muassa ajoneuvojen hankinnat lähitulevaisuudessa ottaen huomioon Helsingin kaupungin ilmansuojelusuunnitelman.

Kokeilussa myös biopolttoaineita

Sähköautokokeilujen lisäksi Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara) on mukana biopolttoaineiden BioSata-demonstraatiohankkeessa, jonka koordinaattori on Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ja yhteistyötahot ovat Stara, Neste Oyj, St1 Oy ja UPM Energy Oy. HSL:n tilaama pääkaupunkiseudun bussiliikenne ja Staran auto- ja työkonekalusto siirtyvät portaittain biopolttoaineiden käyttöön.

Staran kuorma-autokalustolla saatuja kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää kaupunkien jakeluliikenteessä ja jätekuljetuksissa. HSL ja Stara toimivat tiennäyttäjinä siirtymisessä hiilineutraaliin liikenteeseen. Biopolttoaineiden demonstraatiohankesuunnitelman mukaisesti Stara aloittaa uusiutuvan dieselpolttoaineen jakelun kolmella polttoaineiden jakeluasemalla 1.7.2017 alkaen.


Sivua päivitetty viimeksi 29.8.2017