työmiehet_handu

Blogi

7.11.2017 11.00

Biokaasua nyt saatavilla – olkaa hyvä!

Pirkko Melville, Jyväskylän kaupunki

Viime vuosina biokaasuasiat ovat olleet lähes päivittäin esillä Jyväskylän kaupungin arjessa. Liikennebiokaasua tuottavan laitoksen rakentamista valmisteltiin pitkään.
Mittavan investoinnin tekemistä epäröitiinkin, koska alueella ei juurikaan ollut vielä biokaasun käyttäjiä. Nyt tuo ”muna-kana” -ongelma on vihdoin, vuosien työn jälkeen saatu Jyväskylässä ratkaistuksi: Mustankorkealla on käynnistynyt oma biokaasun tuotanto ja biokaasun jakeluverkosto tankkausasemineen on rakentumassa.

Tähän saakka biokaasua on saanut tankata Jyväskylän seudulla vain Metenerin tankkausasemalta Laukaan Leppävedeltä. Metenerin toimitusjohtaja Kalmarin Erkki, Keski-Suomen” bioneeri” biokaasun tuottajana ja vahvana puolestapuhujana, on nyt saanut yrityksensä rinnalle Jyväskylään kaksi muutakin edelläkävijää: Mustankorkean biokaasulaitoksen ja tankkausaseman sekä Gasumin tankkausaseman. Lisäksi vielä loppuvuoden aikana on toiveita kahden uuden aseman saamiseksi. Voimme jo alkaa puhua biokaasun jakeluverkostosta Jyväskylän seudulla.

Myös Jyväskylän kaupunki tekee voitavansa biokaasun liikennekäytön edistämiseksi. Viime vuonna, vaikka tankkausasemia ei vielä ollut, kaupunki edellytti kahden jätekuljetusurakka-alueen kilpailutuksessa biokaasukäyttöistä kalustoa. Ensimmäiset kolme Sihvarin biokaasujäteautoa aloittivat liikennöinnin huhtikuun alussa. Autojen tankkaus tapahtui kevään ja kesän ajan Mustankorkealla, mutta koska Mustankorkean oma biokaasutuotanto ei ollut vielä käynnistynyt, Gasumilta ostetulla biokaasulla. Nykyään, Mustankorkean oman laitoksen käynnistyttyä, nuo jäteautot käyttävät omista biojätteistämme tehtyä polttoainetta.  

Kaupungin johtoryhmä teki jo syksyllä 2016 merkittävän biokaasulinjauksen: kaupungille autoja tai kuljetuspalveluita hankittaessa ja leasingsopimuksia uusittaessa on aina ensisijaisesti tarkasteltava biokaasun soveltuvuutta ja valittava kokonaistaloudellisesti järkevin vaihtoehto - mikä useimmiten lienee biokaasu. Toistaiseksi leasingsopimuksia on uusittu vain muutamia, mutta ensi vuonna niitä uusitaan kolmisenkymmentä ja seuraavana vuonna vielä enemmän. Johtoryhmän linjauksen ulkopuolelle jäi vielä kaupunkilaisia erityisesti kiinnostava joukkoliikenne. Sen seuraaviin kilpailutuksiin mennessä selvitetään tarkemmin se, voisivatko Jyväskylän bussitkin kulkea jatkossa lähes päästöttömällä biokaasulla. Innokkaasti odottelemme nyt käyttökokemuksia Vaasan kaupungin biokaasubusseista (12 kpl), jotka aloittivat liikennöintinsä helmikuussa.

Myös konsernimme yhtiöistä ja liikelaitoksista useammat lisäävät biokaasun liikennekäyttöä. Total Kiinteistöpalvelut aikoo vaihtaa muutaman vuoden aikana kalustonsa biokaasukäyttöisiksi. Lisäksi Total Kiinteistöpalvelut huolehtii Gasumin LNG-tankkausaseman päivystys-, valvonta-, huolto- ja korjaustehtävistä Keski-Suomessa. Ruokapalveluliikelaitoksemme Kylän Kattaus aikoo niin ikään edellyttää seuraavissa kuljetuspalvelukilpailutuksissaan biokaasuajoneuvojen käyttöä.

Yksi esimerkki aiheeseen liittyvästä tekemisestämme on EU:n kiertotaloutta edistävän CIRCWASTE-hankkeen rahoituksella toteutettava biokaasuautoilun ja biokaasutietoisuuden lisäämiseen liittyvä kokeilu. Tämän Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja sen tiimiakatemian opiskelijoiden toteuttaman kampanjan pääkohteina olivat autokauppiaat, jotka varmasti jatkossa entistä innokkaammin osaavat markkinoida fiksuille jyväskyläläisille asiakkailleen myös ympäristöystävällisiä kaasuautoja.

Biokaasuautoihin ja biokaasun liikennekäyttöön liittyy vielä monenlaisia pelkoja ja vääriä uskomuksia. Näistä ”entä jos kaasu loppuu?” tai ”tankkausmahdollisuuksia on niin harvassa” kysymykset ja väittämät lienevät yleisimpiä. Biokaasuautossa on yleensä aina myös bensatankki, joten molemmat tankit täyteen tankkaamalla voi ajaa yhtäjaksoisesti jopa tuhat kilometriä. Voi jopa sanoa, että biokaasuautolle tankkausasemia on enemmän kuin bensa-autolle; tankata voit sekä kaikilla tavallisilla huoltoasemilla että biokaasun tankkausasemilla. Usein luullaan myös, että biokaasun tankkaaminen on likaista puuhaa. Tarua, tankkaus on aivan yhtä puhdasta - tai likaista - kuin tankkaus yleensäkin. Biokaasu sinällään ei myöskään haise miltään ja se on päästötöntä, siinä ei ole edes herkille ihmisille oireita aiheuttavia pienhiukkaspäästöjä.

Kaupungin kiinnostus biokaasun liikennekäytön edistämiseen ei tietenkään sulje pois mielenkiintoa sähköisestä liikenteestä, mikä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna tekee tuloaan markkinoille. Biokaasu, tai kaasu yleensä, lienee kuitenkin myös tulevaisuuden päästöttömän liikenteen käyttövoimista yksi keskeisimmistä, erityisesti raskaasta liikenteestä ja kuljetusliikenteestä puhuttaessa. Biokaasuauto on bensa-autoa kokonaistaloudellisesti noin kolmekymmentä prosenttia edullisempi. Uuden biokaasuauton hankintahinta on samaa luokkaa bensa-auton kanssa ja sen käyttömenot huomattavasti bensa-auton menoja pienemmät. Biokaasu on noin 38 prosenttia bensiiniä ja 25 prosenttia dieseliä edullisempaa, sen ympäristöystävällisyydestä puhumattakaan. Tavallisen bensa-auton voi myös muuttaa muutamalla tonnilla biokaasuhybridiksi.

Kaikki liikenteen käytöstä uusiutuvilla korvattu öljy on paitsi ympäristöteko, myös suuri taloudellinen etumme. Biokaasun aluetaloudelliset edut ovat kiistattomat: se synnyttää uutta yrittäjyyttä, kasvattaa olemassa olevaa ja lisää työpaikkoja alueen asukkaille - ja tuo koko maakuntaan uutta kestävää elinvoimaa. Tietenkin se lisää osaltaan myös energiatuotantomme omavaraisuusastetta. Biokaasu on myös hieno käytännön esimerkki kiertotaloudesta: lannasta ja banaaninkuorista liikenteen polttoaineeksi ja ravinteiksi pelloille – ja sieltä taas uudelleen biokaasuksi. Yhdessä eri toimijoitten kanssa teemme Keski-Suomeen puhtaampaa tulevaisuutta.

Koko Jyväskylän seutu tekee yhdessä töitä biokaasuliikenteen ja -liiketoiminnan edistämiseksi. Nyt kun meillä on se ”kana”, ne tankkausasemat, on aika alkaa munia. Lisätään siis yhdessä liikennebiokaasun käyttöä. Biokaasuliikenteen aikakausi alkakoon Jyväskylässä!

Pirkko Melville
Pirkko Melville
tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Jyväskylän kaupunki

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Sivua päivitetty viimeksi 21.11.2017